Funkční potraviny s probiotiky

Slyšeli jste už o funkčních potravinách, ale nevíte, jak se liší od běžných potravin? Nebo naopak o funkčních potravinách slyšíte poprvé a chtěli byste vědět, co jsou zač? Následující článek odpoví na vaše otázky.

Co jsou funkční potraviny?

Jsou to potraviny, které kromě výživové hodnoty obsahují navíc látky, které mají příznivý vliv na lidské zdraví. Od běžných potravin se na první pohled nijak neliší, jejich rozdíl však najdeme v obsahu důležitých látek.

K tradičním funkčním potravinám patří především zakysané mléčné výrobky, které příznivě ovlivňují střevní mikroflóru a trávicí trakt, a tím účinně posilují naši obranyschopnost. funkcni_potraviny3Obsahují zdraví prospěšné mikroorganismy mléčného kysání, které jsou známé pod názvem probiotické. Již dlouho jsou vlivy těchto bakterií na organismus pečlivě zkoumány a ve spolupráci s vědci jsou vytvářeny nové moderní receptury. Tím vznikají skutečné funkční potraviny, které jsou pro naše tělo tolik prospěšné.

Jaké jsou účinky probiotik?

Probiotika chrání trávicí trakt, předchází osteoporóze a bojují proti osídlení trávicího traktu škodlivými mikroorganismy. Také posilují bariéru mezi organismem a vnějším prostředím. Mají jistý vliv na naši imunitu, ale ta je ovlivněna i dalšími aspekty výživy, například příjmem bílkovin, vitamínů a minerálních látek.

  • Jsou zodpovědná za vstřebání živin.
  • Produkují přirozená antibiotika, která chrání zažívací trakt.
  • Snižují pH střevního obsahu, a tím zabraňují množení škodlivých bakterií.
  • Zvyšují naši obranyschopnost.
  • Vytváří ochranný povlak ve střevech.

O probiotikách se zdaleka ještě všechno neví

Odborné studie neustále probíhají. Vědci také zjistili, že probiotika nemusí působit jen jako prevence, proto nejnovější výzkumy zjišťují, jestli mohou zmírňovat zažívací problémy po léčbě chemoterapií nebo radioterapií, které se používají v boji proti rakovinnému bujení.

Situace je ale zatím taková, že pacienti trpící rakovinou, by měli užívání probiotik konzultovat s lékařem. Prozatím je totiž zjištěno, že probiotika působí jinak po ozařování a zcela odlišně po transplantaci kostní dřeně. Je ale možné, že nás výsledky studie ještě v mnohém překvapí.

Užívání probiotik po léčbě antibiotiky

Antibiotika i přes jejich jedinečný zázračný účinek, zabraňují růstu nebo dokonce usmrcují mikroorganismy bez ohledu na to, zda jsou pro nás prospěšné nebo nikoliv. Tím narušují rovnováhu ve složení střevní mikroflóry. Proto se po léčbě antibiotiky často doporučuje zvýšit příjem probiotik, které dokáží rovnováhu ve střevní flóře opět navodit.

Které potraviny jsou funkční?

Mezi funkční potraviny tedy patří již zmíněné zakysané mléčné výrobky – jako je například jogurt, acidofilní mléko a kefír. Další funkční potravinou jsou ovesné vločky, celozrnné pečivo a těstoviny nebo třeba brokolice. Tyto potraviny jsou tvz. výrobky se zvýšeným obsahem vlákniny.

Funkční potraviny jsou také potraviny obohacené o fytosteroly. Tyto rostlinné steroly se získávají z rostlinných olejů, které snižují hladinu cholesterolu v krvi. Mezi potraviny obohacené o fytosteroly můžeme tedy řadit rostlinné oleje jako je například řepkový olej, dále do těchto potravin patří obiloviny, mandle, pohanka a sója.

Probiotika můžeme ale najít také v kysaném zelí a kvašených okurkách!

Kdy funkční potraviny s probiotiky užívat?

Funkční potraviny s probiotiky by měly být součástí každého správně vyváženého jídelníčku, tudíž jejich konzumaci bychom neměli ani nijak zvlášť zvyšovat. Bohužel málokdo z nás si vybudoval pestrý a vyvážený jídelníček. Proto nedostatek probiotik v našem jídelníčku je často dosti znatelný. Konzumace probiotik by se měla však v každém případě zvýšit při virových průjmových onemocněních a průjmových onemocněních po léčbě antibiotiky.

Nepleťte si probiotika a prebiotika

Probiotika jsou tedy živé mikroorganismy v našem zažívacím traktu, která příznivě ovlivňují naše zažívání a trávení. Prebiotika jsou ale nestravitelné látky, které jsou součástí naší potravy. Jejich funkce je dodávat energii pro růst a metabolickou aktivitu probiotickým bakteriím. Z toho tedy vyplývá, že prebiotika napomáhají funkci probiotik.

Sdílet:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *