Hubnutí po porodu

V těhotenství každá žena přibere, jak ale svoji váhu dostat do normálu po porodu? Jste v šoku, když vidíte všechny ty mladé maminky, jak jsou pár měsíců po porodu štíhlé? Říkáte si, jak je možné, že některé modelky, herečky a zpěvačky odchází domů z porodnice a mají téměř zpátky svou původní váhu? Proč právě vy musíte mít pořád nadbytečná kila?

vaha_zmena

Šestinedělí a hubnutí

Je přirozené, že jste během těhotenství přibrala. Nesmíte ale na hubnutí chvátat. Vaše váha se měnila celých devět měsíců a redukce aktuální váhy nebude trvat méně dlouho. Samozřejmě dobu hubnutí lze do jisté míry urychlit, ale musíte myslet na to, že vaše strava a zdraví ve velké míře ovlivňuje miminko.

Snažte se držet zlaté střední cesty a rčení „Všeho s mírou“, protože váš přístup k jídlu těsně po porodu hraje velkou roli. Nesmíte si říkat, že když teď kojíte, můžete jíst, co chcete a kdy chcete.

Dalším extrémem je také to, když maminky najednou začnou ze svého jídelníčku vylučovat všechny potraviny, které by mohly jakkoliv ublížit miminku a nakonec celé dny nejedí nic jiného než chléb. Jídelníček musí být vyvážený a sestavený tak, aby vyhovoval zásadám správné výživy.

V prvních šesti týdnech zapomeňte na jakékoliv prášky na hubnutí a diety. To by mohlo vážně ublížit vám i vašemu dítěti. Z jídelníčku pouze vyškrtněte nadýmavá a alergii způsobující jídla. Mezi nevhodné potraviny tak patří například kedluben, rajčata, ředkvičky a zelí. Tyto potraviny ale postupně zase zařazujte do svého stravování. Nezapomínejte ani na pravidelný pitný režim.

Může se vám také zpočátku stát, že budete mít při kojení hlad. To je způsobeno velkým výdejem. Pokud tedy vstáváte ke svému miminku několikrát za noc a přepadne vás velký hlad, dejte si kousek sýra nebo zeleninu.

 

Kojení pomáhá zhubnout

Po porodu má každá žena větší energetický výdej, než který měla doposud. Kojení je totiž pro tělo náročný proces, díky kterému pak následně dochází k postupnému snižování váhy. Maminky také často po porodu nemají chuť k jídlu a spolu s opatrováním miminka váha pomalu klesá.

Někdy ale žena v těhotenství nabere tolik kilogramů, že současný energetický výdej jí k zhubnutí nestačí. V takovém případě je nutné jíst pravidelně a přiměřeně.

Také je vhodné přidat si ještě navíc do denního programu nějakou fyzickou aktivitu, i když si myslíte, že se za celý den nalítáte ažaž. K pravidelným procházkám s kočárkem na čerstvém vzduchu můžete přidat i speciální cvičení strollering neboli cvičení s kočárkem.

 

Jídelníček po porodu

Co se týče jídelníčku, vyvarujte se drastickým dietním omezením. Je nutné, abyste dbala na kvalitní složení vaší stravy – jedině tak podpoříte laktaci.

Ráno si můžete klidně dát sladké ovoce, odpoledne a večer se však ovoci vyhněte a sáhněte raději po zelenině. K obědu si dejte kvalitní vývar, zeleninovou polévku nebo maso s rýží. K večeři si můžete dát bílý jogurt nebo celozrnný chléb se sýrem.

Jestliže opravdu chcete co nejdříve zhubnout, ovšem bez rizika ublížení dítěti, zaměřte svůj jídelníček především na vyváženou zdravou stravu. Omezte sladká a smažená jídla. A také se vyvarujte sladkostem, slazení kávy a celkovému nadměrnému příjmu cukrů.

 

Rady, tipy, shrnutí a časté dotazy maminek

 

Proč není dieta během kojení vhodná?

Redukční i detoxikační diety často omezují konzumaci některých potravin, což současně omezuje příjem i některých vitamínů, minerálů a potřebných živin. Všechny tyto složky potravy jsou v období po porodu velice důležité jak pro matku, tak i dítě.

Dalším důvodem je také to, že pokud své dítě kojíte a držíte dietu, do mateřského mléka se vyplavují škodlivé toxiny. Ty jsou v lidském těle zpravidla uložené v tucích. Problém je tedy to, že redukční diety odbourávají tukové zásoby, a tudíž se toxiny dostávají do krevního řečitě matky a odtud pak k dítěti přes mateřské mléko.

 

Může cvičení snížit nebo dokonce zastavit tvorbu mléka?

Cvičení je opravdu nejefektivnější postup, jak dosáhnout vysněné hmotnosti. Pokud se pro něj rozhodnete, nepřehánějte to s ním. Intenzivní cvičení může opravdu laktaci zastavit. Trénink by však musel trvat až několik hodin denně. Takže procházkou s kočárkem, občasným posilováním, během nebo plaváním si zástavu laktace určitě nezpůsobíte.

 

Proč je nutné vyloučit nadýmavé potraviny při kojení?

Nadýmavé potraviny snědené maminkou většině dětí způsobují střevní koliky, které jsou pro ně velice bolestivé. Některá miminka jsou ale odolná. Je to individuální. Musíte vyzkoušet, co vašemu děťátku vyhovuje a co ne.

Nadýmavé potraviny je ale vhodné z jídelníčku vyřadit na přibližnou dobu 3-5 měsíců a poté potraviny zařazovat zpátky. Nejlépe vždy jednu potravinu za 2-3 dny. Jedině tak zjistíte, zda vašemu miminku potravina nevadí.

Sdílet:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *