Jíst před nebo po sportu?

Chystáte se dnes odpoledne do fitka, a tak si raději nedáte oběd, abyste se mohla pořádně hýbat. Po cvičení také nejíte, abyste zpátky nepřibrala to, co jste právě vypotila. Tak kdy je správné jíst – před nebo po sportu?

Na čem záleží

Asi je každému jasné, že při zvýšené fyzické aktivitě je potřeba přijmout vyšší množství energie. Záleží ale na tom, kdy a jak ztracené živiny tělu dodáte.

Složení jídelníčku se řídí podle toho, kdy cvičíte a jakou činnost vykonáváte. Všeobecně platí, že není dobré konzumovat jídlo přibližně dvě hodiny před sportem. Během této doby totiž tělo živiny zpracovává a tráví. Poté je tělo schopno vynaložit energii do sportovního výkonu.

Během cvičení tělo spaluje nejen tuky, ale také jiné významné látky, které si pak tělo opět vyžádá hladem. Nebraňte se tomu. Nechoďte po cvičení spát hladová. Pokud se po fyzické námaze nenajíte, budete i druhý den vyčerpaná a unavená. V noci se nevyspíte, protože váš spánek bude přerušovaný a mělký. Jezte tedy přibližně hodinu po ukončení fyzické aktivity.
Z toho tedy vyplývá, že je velice důležité jíst jak před sportem tak i po něm.

Cvičím ráno

Ráno je hladina krevního cukru nižší než jindy přes den, proto je nutné obnovit obsah jaterního glykogenu. Toho docílíte snídaní. Pokud jdete sportovat před snídaní, tedy nalačno, může se vám při cvičení dělat mdlo nebo se může stát, že pak celý den budete více hladová než obvykle, a tudíž sníte více jídla. Fyzická námaha nalačno se týká spíše profesionálních sportovců nebo lidí, kteří cvičí již řadu let.

Před cvičením ráno je vhodné jíst potraviny s vyšším obsahem sacharidů, například banán nebo ovesnou kaši. Po výkonu doplňte sacharidy a bílkoviny – dejte si například ovoce a jogurt.

Cvičím odpoledne

Fyzická aktivita odpoledne má pozitivní účinky na naši psychiku. Odbouráte stres a zapomenete na všední starosti. Sport odpoledne také zlepšuje spánek.

Pokud cvičíte odpoledne, dopřejte si ráno kvalitní snídani bohatou na bílkoviny a sacharidy. K obědu by měl být poměr sacharidů oproti snídani menší, například rizoto se zeleninou. Dvě hodiny před cvičením nezapomeňte na vhodnou svačinu s obsahem sacharidů. Po cvičení doplňte sacharidy menší svačinou. A k večeři si dejte nějaké lehké jídlo, například zeleninový salát a žitný chléb.

Je lepší cvičit ráno nebo večer?

Záleží na tom, jak má vaše tělo nastavený biorytmus. Někomu více vyhovuje přivstat si dříve ráno a jít si zacvičit. Někdo naopak ráno budík neustále odkládá, aby si mohl co nejdéle přispat.

Pokud tedy večer chodíte brzy spát a ráno bez problémů vstáváte, zacvičte si ráno. Jestliže jste vzhůru dlouho do noci a ráno se nemůžete vykopat z postele, nepřemáhejte se – pro vás je zkrátka lepší cvičit odpoledne.

Pokud jste tedy ranní ptáče, je pro vás cvičení nejefektivnější mezi 7:00 – 9:00. Ti, kteří si rádi přispí, mají nejvhodnější dobu pro cvičení mezi 17:00 – 19:00.

Výhody ranního cvičení

  • Nastartujete a zrychlíte metabolismus
  • Tělo lépe spaluje tuky
  • Lepší nálada hned po ránu

Nevýhody ranního cvičení

  • Tělo je náchylnější k onemocněním
  • Vyšší riziko poranění
  • Je nutné se před fyzickou aktivitou rozehřát rozcvičkou

Výhody odpoledního cvičení

  • Uvolnění od celodenního stresu
  • Kvalitnější spánek
  • Tělo je již rozehřáté

Nevýhody odpoledního cvičení

  • Cvičení je zdlouhavější, protože tělo je již unavené
  • Tuky se nespalují tak rychle jako ráno
  • Tělo nevyužije maximálně zrychlení metabolismu, protože již brzy půjdete spát

Nezapomeňte na pitný režim!

Zhruba dvě hodiny před sportem vypijte postupně asi půl litru vody a přibližně 15 minut před výkonem sklenici. Během cvičení je vhodné pít pravidelně každých 15 minut nebo dle potřeby. Vnímejte řeč svého těla a bude se vám cvičit lépe.

Sdílet:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *