Zjistěte, v jaké jste kondici

Rovnovaha

Zkuste následující cviky a zjistěte, jak je na tom vaše tělo, konkrétně svaly. Kondice, je důležitá pro všechny druhy pohybu, ať jde o chůzi, sed nebo dřep. Během každého pohybu používáme svaly, které je dobré posilovat a udržet je ve formě, protože jen díky tomu udržíme naše tělo zdravé.

Pokud během jednotlivých cviků zjistíte, že některý nedovedete provést nebo máte malou výdrž, je nutné začít problémovou část těla cvičit a posilovat.

Dřep – otestujte si své nohy

DřepOpřete se zády o pevnou rovnou zeď tak, abyste seděla jako na neviditelné židli, přičemž opěradlo je zeď. Stehna musí být rovnoběžně se zemí a kolena v pravém úhlu. V této poloze se snažte vydržet 45 vteřin.

  • Pokud v této poloze vydržíte méně než 15 vteřin, je na tom vaše kondice velice špatně.
  • Pokud vydržíte 15-45 vteřin, je vaše kondice dobrá.
  • Pokud setrváte déle, než 45 vteřin máte výbornou kondici.

 

 Chytit se za špičky – test zkrácených svalů stehen

Sedněte si na zem, natáhněte nohy a mějte je u sebe. Narovnejte se v zádech, předkloňte se a pokuste se chytit za špičky u nohou.

  • Pokud se za prsty u nohou nedokážete chytit, je třeba začít zkrácené svaly protahovat. Je ale nejlepší nejdříve vyhledat odborníka, protože extrémně zkrácené svaly mohou mít svůj důvod, který byste svým cvičením mohla akorát prohloubit.
  • Pokud se za špičky chytíte, ale kulatí se vám při cviku záda a nohy vás neskutečně bolí nebo dokonce pálí, je vaše kondice průměrná a je třeba ještě zadní stranu stehen čas od času protahovat.
  • Pokud se bez jakýchkoliv problémů chytíte za prsty u nohou, vaše flexibilita je skvělá!

 Položení hlavy na kolena – test zádových svalů

Sedněte si na zem, nohy natáhněte před sebe a trochu je pokrčte v kolenou. Snažte se položit hlavu na kolena a nohy postupně propínejte až k zemi.

  • Pokud hlavu nepřiblížíte ke kolenům, je to veliký problém, protože vaše zádové svaly jsou velice zkrácené. Vyhledejte fyzioterapeuta nebo trenéra, který vám předurčí cviky, díky nimž záda postupně protáhnete a posílíte.
  • Pokud hlavu na kolena položíte, ale nohy již nedokážete propnout, měla byste začít s pravidelným cvičením. Vyzkoušejte například jógu.
  • Pokud hlavu položíte na kolena a nohy máte propnuté, jste v báječné kondici.

Tento test můžete také využít jako cvik. Stačí, když se budete snažit v této poloze 30 vteřin a cvik po kratší přestávce zopakujete. Pro provedení cviku také můžete využít ručník, který přehodíte přes chodidla a uchopíte ho za jeho konce.

Test rovnováhy

Postavte se před zrcadlo, ať vidíte, jak vaše tělo reaguje. Zvedněte jednu nohu nad úroveň pánve, jako byste jí chtěla přitlačit k břichu. Pokud udržíte pevný postoj bez mávání rukou, vaše stabilizační svaly fungují velice dobře. Jestliže jste tedy cvik provedla bez problémů, zopakujte ho podruhé se zavřenýma očima.Rovnovaha

  • Pokud v tomto postoji na jedné noze nevydržíte ani 15 vteřin, vaše stabilita je špatná.
  • Pokud v tomto postavení vydržíte 15-45 vteřin, vaše rovnováha je průměrná.
  • Pokud v této poloze vydržíte více než 45 vteřin, vaše rovnováha je výtečná!

Vyhodnocení

Kondici může mít každý člověk jinou. Někomu dělají problémy stabilizační cviky někomu naopak zase cviky s protažením zad nebo stehen. Základem ale každého pohybu je stabilizační systém svalů, který je nutné pro lepší kondici trénovat. Výsledky vaší kondice se projeví nejen v každodenním životě, ale i u kterékoliv sportovní aktivity.

Pokud jste v našem testu zjistila, že je vaše kondice velice špatná, vyzkoušejte skupinové cvičení jako je například pilates, nebo se zkuste domluvit s trenérem, který vám doporučí další cviky.

Jestliže jste cviky v našem testu provedli správně, ale máte problém s výdrží, potřebujete pravděpodobně zlepšit techniku a jednotlivé cviky v testu pravidelně opakovat dokud se vaše výdrž nezlepší.

Pokud jste všechny cviky v testu zvládla na jedničku a chcete si vaší kondičku pouze udržet, zkuste obměnu cviků, například k dřepům přidejte činky nebo vyzkoušejte také balanční pomůcky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *