Dukanova dieta

Dieta

Počátek Dukanovy diety

I přesto že Dukanova dieta prozatím nepatří k nejpopulárnějším dietám, začíná se o ní pozvolna mluvit. V poslední době se stává předmětem nejedné internetové diskuze, a to především z důvodu toho, že díky ní zhubla i Kate Middleton.

Právě podle Kate je někdy tato dieta označována také jako „dieta Kate Middleton“. Držely ji ale i jiné hollywoodské hvězdy jako například Jennifer Lopez, Nicole Kidman a modelka Gisele Bundchen.

Hlavní kouzlo Dukanovy diety však spočívá v tom, že nepatří mezi diety nárazové, které držíme třeba měsíc pouze za cílem zhubnutí a poté se vrátíme k našemu původnímu stravování. Dukanova dieta nám dává možnost si svoji vysněnou váhu udržet!

Pierre Dukan
Dr. Pierre Dukan – autor diety

Autorem Dukanovy diety je francouzský lékař a odborník na výživu Dr. Pierre Dukan, který roku 2000 vydal knihu „Neumím zhubnout“, kde svou dietu představil. Vytvořil ji na základě konzultací se svými pacienty. Od té doby ji neustále zdokonaluje a upravuje tak, aby vyhovovala potřebám klientů a její efekt byl větší.

Jaká je podstata diety?

Dukanova dieta je postavena na zvýšeném příjmu bílkovin (proteinů) a omezení sacharidů. Využívá předem stanovených pravidel, povolených a zakázaných potravin.

Mezi povolené potraviny patří asi 100 položek, které jsou pro každého člověka běžně dostupné a lze je jíst dle libosti, což je hlavní výhodou této diety.

Hlavní potravinou jsou ovesné otruby, které nás během diety zbavují pocitu hladu, zabraňují zácpě a zbavují tělo toxinů.

Doba dodržování diety je různě dlouhá. Záleží na tom, kolik kilogramů chcete zhubnout. A právě proto se u této diety nesestavuje obecný týdenní jídelníček, který můžete znát z jiných diet.

Dieta je rozdělena na čtyři fáze, jejichž názvy se liší v každé literatuře. Podstata ale zůstává stejná. My jim budeme říkat takto: fáze útočná, střídavá, upevňující a fáze stabilizační.

[sociallocker]

[su_button url=”https://supermama.cz/wp-content/uploads/2015/03/100-bezpecnych-potravin-Dukanova-dieta.pdf” target=”blank” style=”flat” background=”#EA141F” size=”5″ center=”yes” icon=”icon: download”]Stáhnout seznam[/su_button]

[/sociallocker]

1. Útočná fáze

Průběh první fáze je založen pouze na konzumaci čistých bílkovin. Tato fáze může trvat až deset dní. Záleží pouze na vás, kolik kilogramů chcete shodit.

Pokud chcete zhubnout 5 kg, zůstaňte u první fáze dva dny. Jestliže si přejete mít váhový úbytek mezi 5-10 kg, vydržte tři dny. Pokud chcete ztratit 20 kg, vytrvejte pět dní. A jestliže máte v úmyslu zhubnout ještě více, bude u vás útočná fáze trvat minimálně sedm dní.

Nedoporučuje se však držet první fázi více než deset dní, tak na to nezapomeňte, i když výsledky budou úžasné.

Povolené potraviny pro útočnou fázi:

  • Maso hovězí, telecí, kuřecí, králičí a krůtí
  • Kvalitní šunka, játra, ryby
  • Maximálně 2 vejce za den
  • Maximálně dva nízkotučné jogurty denně
  • Nízkotučný sýr a mléko
  • Koření, různé bylinky, cibule, česnek

Je možné jíst neomezené množství vaječných bílků. Konzumace žloutků je ale omezená na 4 týdně. Pro úpravu masa není vhodné smažení, ale grilování nebo pečení. Vyvarujte se tučným kouskům a kůži.

V této fázi je také velice důležité vypít každý den minimálně 2 litry čisté vody. Pro urychlení hubnutí je dobré do svých denních aktivit zapojit také rychlou chůzi. Pro lepší a kvalitnější trávení si každý den dejte 1-2 lžíce ovesných otrub.

2. Střídavá fáze

Tato fáze spočívá v pravidelném střídání bílkovinných dnů a dnů, během kterých je možné kombinovat bílkoviny se zeleninou. U každé podfáze je nutné setrvat pět až sedm dní.

Celková doba této fáze bude trvat tak dlouho, dokud se nedostanete na svoji vysněnou váhu.

Mezi povolené potraviny patří:

  • Bílkoviny popsané výše
  • Rajčata, hlávkové zelí, paprika
  • Špenát, chřest, pórek
  • Ředkvičky, okurky, čas od času mrkev
  • Celer, cibule

Mezi nepovolené potraviny patří:

  • Brambory
  • Těstoviny
  • Luštěniny
  • Kukuřice
  • Rýže

I do této fáze zařaďte pravidelnou rychlou chůzi a procházky na čerstvém vzduchu. Pitný režim se snažte držet na 2 litrech za den. Nezapomeňte na dvě lžíce ovesných otrub denně.

[sociallocker]

[su_button url=”https://supermama.cz/wp-content/uploads/2015/03/100-bezpecnych-potravin-Dukanova-dieta.pdf” target=”blank” style=”flat” background=”#EA141F” size=”5″ center=”yes” icon=”icon: download”]Stáhnout seznam[/su_button]

[/sociallocker]

 3. Upevňují fáze

Upevňují fáze je jedna z těch nejdůležitějších. Pokud se teď vrátíte ke svému předešlému způsobu stravování, ztracené kilogramy vaše tělo nabere velmi rychle zpět.

Proto je velice důležité v této fázi setrvat hodně dlouho.

Obecně platí, že za ztrátu každého kila deset dní. Takže pokud jste zhubla 3 kg, musíte u této fáze vydržet 30 dní.

Do jídelníčku této fáze můžete zařadit malou porci ovoce denně a dva krajíce celozrnného chleba. Jednou týdně jedno jídlo může obsahovat luštěniny, těstoviny nebo brambory.

Nově sem můžete zařadit maso vepřové a jehněčí. Každý den můžete také sníst 40 gramů netučného sýra. Libová šunka je povolena jen dvakrát do týdne.

Nezapomínejte na dvě lžíce ovesných otrub a pravidelný pitný režim.

4. Stabilizační fáze

Pokud si chcete udržet svoji novou váhu, je dobré tuto fázi držet celoživotně. Jídelníček je podobný tomu ze třetí fáze, s výjimkou toho, že jeden den v týdnu budete konzumovat pouze bílkoviny z fáze útočné.

Důležitá je také konzumace ovesný otrub – 3 lžíce denně, správný pitný režim a přiměřená pohybová aktivita.

Pro koho Dukanova dieta není vhodná?

Není vhodná pro děti, jejichž vývoj, jak je asi každému známo, vyžaduje pestré složení potravin. Také se nedoporučuje diabetikům a lidem s vysokou hladinou cholesterolu.

[sociallocker]

[su_button url=”https://supermama.cz/wp-content/uploads/2015/03/100-bezpecnych-potravin-Dukanova-dieta.pdf” target=”blank” style=”flat” background=”#EA141F” size=”5″ center=”yes” icon=”icon: download”]Stáhnout seznam[/su_button]

[/sociallocker]

Zkušenosti, ohlasy, kritika

Dukanova dieta patří mezi ty diety, které na každého člověka působí individuálně. I když jsou ohlasy vesměs pozitivní, často se ve spojení s Dukanovo dietou mluví o obávaném jojo efektu.

Z průzkumů také vychází, že až 80% lidí držících tuto dietu se vrátilo ke své původní váze během tří až čtyř let.

Ať už se pro dietu rozhodnete nebo ne, nejlepší je nejdříve zvážit všechny možnosti a poradit se s odborníkem nebo výživovým poradcem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *