Potraviny proti stresu

Jak na lámavé vlasy?

Víte, že můžete proti stresu bojovat pomocí jídla? Samozřejmě se tím nemyslí, že se budete od rána do večera přejídat, ale budete jíst střídmě ty potraviny, které obsahují velké množství vitamínů, minerálů a flavonoidů. Potraviny obsahující tyto látky pak můžeme nazvat jako protistresové.

Jistě každý z nás zažil vypjatou situaci, při které běhá mráz po zádech. Nebo stav, kdy se člověk cítí naprosto bezmocný. Stres každý snáší jinak. Někdo ho řeší sportovní aktivitou, jiní vařením nebo pečením, někdo procházkou na čerstvém vzduchu.

Při stresu v těle ubývají důležité látky, jež se podílejí na správném fungování nervové soustavy. Protistresové potraviny mají pozitivní vliv na lidskou psychiku, obsahují řadu antioxidantů, vitamínů, minerálů a látek ovlivňující náladu.banán

Banán

Pokud chcete se stresem zamávat, zaměřte se na konzumaci banánu. Banán je bohatý na vitamíny skupiny B a draslík. Mimo to také obsahuje aminokyselinu L-tryptofan. Tato aminokyselina podporuje tvorbu biologicky aktivní látky zvané serotonin.

Pokud má organismus nedostatek serotoninu, který se podílí na šíření nervových vzruchů, jsme smutní, náladoví, trpíme stavy úzkosti a špatně se nám spí. Tělo si tyto látky nedovede samo vytvořit, a proto je musíme přijímat v potravě. L-tryptofan tedy naleznete v banánech nebo drůbežím mase.

Avokádo

avokadoJestli se chcete cítit lépe, dejte si avokádo. Obsahuje totiž látku tyrosin, která zlepšuje funkci mozku a podílí se na tvorbě hormonu štěstí – endorfinu. Endorfin navozuje pocity štěstí, zlepšuje náladu, potlačuje úzkost a tlumí bolest.

Další funkcí tyrosinu je tvorba stresových hormonů – adrenalinu a noradrenalinu, které vám pomůžou zvládat obtížné situace. Tyrosin je obsažen nejen v avokádu, ale také v dýňových semínkách a kuřecím masu.

Vlašské ořechy

Vědecké studie potvrzují pozitivní účinek ořechů na lidský organismus. Obsahují totiž velké množství hořčíku, železa a draslíku. Právě množství hořčíku během stresu, únavě a vypětí prudce klesá. Hořčík je zodpovědný za správnou funkci svalů a nervů. Také zlepšuje paměť, dodává energii, posiluje obranyschopnost a zmírňuje bolest hlavy, podrážděnost, neklid a nervozitu.

Hořčík je zkrátka přesně to, co v období podzimu a zimy potřebujete. Dostatek hořčíku je také v celozrnných výrobcích, banánech a mandlích.

Hořká čokoláda

Zvítězte nad stresem a užijte si sladkou výhru! K navození lepší nálady vám pomůže kvalitní hořká čokoláda. Ta totiž obsahuje informační molekulu anandamid, která se vyskytuje v mozku. Anandamid ovlivňuje vnímání bolesti, ovlivňuje vznik depresí a chuť k jídlu.

Tuto látku naleznete v kakaových bobech – tedy v kvalitní čokoládě, která obsahuje klidně i více než 70% kakaa. Z nejrůznějších výzkumů vyplývá, že čokoláda je skvělým antidepresivem a také afrodisiakem.

Špenát

špenátChcete zamávat se stresem a depresemi? Snězte 120 g špenátu denně. Špenát obsahuje hojně vitamín A a vitamíny skupiny B, jež se podílí na zdravém spánku, bojují proti depresím a nemocem. Mimo to špenát obsahuje i kyselinu listovou, kterou má většina lidí nedostatek a je zapotřebí její množství především před těhotenstvím doplnit, protože se podílí na mentálním vývoji plodu.

Kyselina listová se nachází i v jiné listové zelenině jako je chřest a zelené fazolky.

 

Bílý čaj a zelený čaj

Bílý čaj pročišťuje a regeneruje tělo. Obsahuje totiž antioxidanty, především polyfenoly, které chrání buňky před oxidativním stresem. Tyto antioxidanty naleznete také v granátovém jablku a hroznovém vínu. Ani pitím zeleného čaje nic nezkazíte. V zeleném čaji je přítomná látka theanin, která zklidňuje tělo i mysl.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *